5393 sayılı Belediye
Kanununun 80 inci maddesinde; “Belediye
sınırları ve mücavir alanları içinde, kara yolu ile yolcu taşıma hakkına sahip
gerçek ve tüzel kişilerin şehirlerarası otobüs terminali kurmalarına ve
işletmeleri ile her türlü akaryakıt ile sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ve
sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) istasyonlarına nazım imar ve uygulama imar
plânına uygun olmak kaydıyla belediye tarafından izin verilebilir. Akaryakıt
istasyonlarına izin verilmesi için nazım imar plânında akaryakıt istasyonu
olarak gösterilmesi şarttır. Bu istasyonlara çalışma ruhsatı büyükşehirlerde
büyükşehir belediyesi tarafından verilir.” denilmektedir
Planlı Alanlar Tip İmar
Yönetmeliğinin 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasında; “İmar planlarında akaryakıt istasyonu olarak belirlenen alanlarda
istasyonlar arası mesafe ve diğer kriterlerle ilgili mevzuata uyulması
şartıyla; akaryakıt ve servis istasyonları, CNG otogaz istasyonları, LPG otogaz
istasyonları, hidrojen üretim ve dolum istasyonları yapılabilir.” hükmü yer
almaktadır.
Akaryakıt İstasyonu açmak için imar planı ile
başlayan, karayolu geçiş izni gibi diğer izinleri barındıran ve en son Lisans
Yönetmeliği uyarınca EPDK’dan alınması gerekli ruhsat vb diğer izinlerin
alındığı uzun bir süreç mevcuttur. Bu izinlerin her birinde idareler tarafından
ret cevabı verilebileceği gibi yalnızca bir kısmında da ret cevapları ile süreç
uzayabilmektedir. İzin/ruhsat taleplerinin reddi idari davaya konu olabileceği
gibi imar planları da A lejantı yönüyle idari davaya konu olabilmektedir.
Ayrıca, aynı yol üstünde yada civarda şartları
taşımadığı halde izin/ruhsat alan işletmeler için de Yönetmeliğe aykırı verilen
izinlerin iptali dava yoluyla mümkündür.